Konwencja Lebensohl

Wstęp.

Jest to konwencja opracowana przez amerykańskich brydżystów Boehma i Lebensolda (właśnie tak pisane przez "d" nie przez "h"), stosowana w wielu sekwencjach licytacyjnych (głównie po otwarciu standardowe bądź słabe 1BA i naturalnym, bądź sztucznym wejściu kolorem). Konwencja bazuje na wprowadzeniu sztucznej odzywki 2BA (autorelay), po której partner licytuje automat 3.

Lebensohl po wejściu naturalnym.

Według standardowego Lebensohla po odpowiedzi 3:
  • pas - słaba ręka, sign-off
  • 3 w kolor niższy od koloru wejścia - sign-off
  • kolor przeciwnika - starsza czwórka z trzymaniem w kolorze wejścia
  • 3 w kolor wyższy od koloru wejścia - inwit
  • 3BA - normalene 3BA, zatrzymanie w kolorze wejścia
Rozsądniejsze jednak wydaje się używanie odmiany Lebensohla opracowane przez parę Martens-Przybora:
Przykładowe sekwencje:
1BA 2 - naturalne
  • Kontra - na mięso
  • 2// - naturalne, nieforsujące
  • 3 - silna ręka z karami
  • 3 - inwit do 3BA
  • 3/ - forsujące do dogranej - kolor 5+
  • 2BA - Lebensohl - czwórka (czwórki) / z ręką wystarczającą na końcówkę
  • 3BA - normalne podniesienie do 3BA bez trzymania

  • 1BA 2 - naturalne
  • Kontra - na mięso
  • 2 - naturalne, nieforsujące
  • 3/ - inwitujące w zasadzie bez czwórki pik
  • 3 - pytanie o trzymanie bez czterech pików
  • 3 - naturalne, forsujące
  • 2BA - Lebensohl - bardzo słaby na młodszym, albo 4 piki z ręką wystarczającą na końcówkę

  • Po wejściu 2 nie używa się atuomatycznej odpowiedzi 3, a 2BA staje się Staymanem.
    1BA 2 2BA
    • 3 - brak zatrzymania trefl
    • 3/ - czwórka licytowana i zatrzymanie trefl
    • 3BA - zatrzymanie trefl bez starszej czwórki
       

    1BA 2 2BA
    3 - automat  
  • Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
  • 3 - BRAK trzymania karo i jedna/dwie starsze czwórki
  • 3 - trzymanie karo i czwórka kierów (możliwa czwórka pików)
  • 3 - trzymanie karo i czwórka pików, bez czwórki kierów

  • 1BA 2 2BA
    3 - automat  
  • Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
  • 3 - słaba ręka z kolorem karowym
  • 3 - czwórka pików i krótkość kier
  • 3 - cztery piki bez zatrzymania kier
  • 3BA - cztery piki z zatrzymaniem kier

  • 1BA 2 2BA
    3 - automat  
  • Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
  • 3 - słaba ręka z kolorem karowym
  • 3 - słaba ręka z kierami
  • 3 - czwórka kiery bez trzymania pik
  • 3BA - cztery kiery z zatrzymaniem pik
  • Lebensohl po wejściu sztucznym.

    Po wejściu I broniącego sztuczną odzywką dwukolorową (brozel, landy, astro) określającej dokładnie przynajmniej 1 z kolorów dwukolorówki:
    • kontra jest karna, jeśli wejście wskazuje właśnie ten kolor; w przeciwnym wypadku oznacza możliwość kontrowania przynajmniej jednego z kolorów wejścia
    • wejścia kolorem na wysokości dwóch są naturalne i słabe
    • wejścia kolorem na wysokości trzech są forsujące do końcówki przy braku zatrzymań w kolorach WSKAZANYCH przez wejście
    • kolor wskazany przez wejście - fity 4+/4+ w kolorach nie wskazanych przez wejście, odzywka w kolor wyższy jest forsingiem do końcówki, w kolor niższy nie forsuje - ja osobiście używam opcji BLIŻSZY i DALSZY
    • 3BA - do pasa, wskazanie zatrzymań
    • 2BA - Lebensohl
      Po automacie 3 licytujemy:
      • pas - słaba ręka z 6+ treflami
      • 3 w kolor niższy od koloru wejścia, nie wskazany przez to wejście - do pasa
      • 3 w kolor wyższy od koloru wejścia, nie wskazany przez to wejście - forsing do końcówki, wskazanie zatrzymań
      • 3 w kolor wskazany przez wejście - w zależności od ustaleń wskaznie zatrzymania, lub pytanie o nie
    Przykładowo:
    1BA 2 - dwukolorówka na czerwonych (brozel)
    • kontra - karna na kara
    • 2 - 4+4+ na treflach i pikach, słabe
    • 2 - naturalne, słabe
    • 3/ - naturalne, bez trzymań w obu kolorach czerwonych, forsuje do końcówki
    • 3 - 4+4+ na treflach i pikach, silne, forsujące do końcówki
    • 3BA - do pasa z zatrzymaniami w OBU czerwonych
    • 2BA - Lebensohl. Po standardowej odpowiedzi 3 licytujemy
      • pas - słaba ręka z treflami
      • 3/ - wskazanie zatrzymania, brak trzymania w drugim z kolorów czerwonych
      • 3 - silne 5+

    Pozostałe możliwości zastosowania konwencji


    Nic nie stoi na przeszkodzie w użyciu konwencji w sekwencjach:

    2/ Pas Pas Kontra
    Pas 2BA - Lebensohl Pas 3 - automat

    2/ Kontra Pas 2BA - Lebensohl
    Pas 3 - automat    

    1// 2/ 2BA - Lebensohl Pas
    3 - automat      

    Również w obronie przeciwko słabym otwarciom na wysokości dwóch i wejściu 2BA możemy stosować odmianę tej konwencji:
    2 2BA - naturalne pas
    • 3 - Lebensohl (sign-off na karach lub kierach, albo forsing do dogranej z 4+ kierami)
    • 3/ - inwit z kolorem 5+
    • 3 - krótkość pik, brak 4 kierów
    • 3BA - naturalne
    • 4/ - ręka jednokolorowa, aspiracje
    I po Lebensohlu:
    2 2BA - naturalne pas 3
    Pas 3 - automat Pas
    • Pas - sign-off na karach
    • 3 - sign-off na kierach
    • 3 - pięć kierów
    • 3BA - naturalne z czterema kierami
    • 4/ - ręka dwukolorowa, aspiracje
    • 4 - opóźnione zgłoszenie końcówki wskazuje na aspiracje szlemikowe

    W "Świecie Brydża" 3/94 Włodzimierz Krysztofczyk pisze, iż Lebensohla stosuje z powodzeniem w sekwencjach:
    1 Kontra 2
    • Kontra - odpowiedź
    • 2 - naturalne, forsujące
    • 2BA
      1. wywołanie na kolory młodsze
      2. słabe z karami
      Partner licytuje do wariantu 1, a więc wybiera lepszy młodszy
    • 3 - w meczu inwit, na maksy charakter nieokreślony
    • 3 - pełny inwit
    1 Kontra 2
    • Kontra - odpowiedź
    • 2BA
      • wywołanie na kolory młodsze
      • słabe z karami, lub z kierami
      Partner licytuje do wariantu 1, a więc wybiera lepszy młodszy
    • 3 - w meczu inwit, na maksy charakter nieokreślony
    • 3/ - pełny inwit

    Rozwiązanie Stansby'ego - Martela

    Z niektórymi typami rąk (forsing na kolorze, dwukolorówka z młodszymi) licytacja jest w standardowym Lebensohlu niewygodna. Istnieje rozwiązanie pary Lew Stansby - Chip Martel, które eliminuje te problemy; dzieje się to jednak kosztem wprowadzenia kilku wysoce nienaturalnych sekwencji licytacyjnych.
    1BA 2
    (naturalne)
  • Kontra - negatywna
  • 3 - dokładnie cztery piki, krótkość kier, forsing do końcówki
  • 2 - naturalne, nieforsujące, bardzo słabe, kolor 5+
  • 3 - naturalne, inwitujące, kolor 5+
  • 2BA - Lebensohl (BEZ starszej czwórki - możliwa starsza piątka)
  • 3BA - normalne podniesienie do 3BA BEZ trzymania kier i bez starszych czwórek
  • Należy zauważyć, iż zarówno po kontrze nagatywnej, jak i po 2BA otwierający zobowiązany jest zgłosić automat 3, tak więc:
    1BA 2 Kontra pas
    3 pas
    • 3 - cztery piki, brak trzymania kier
    • 3 - forsing do dogranej na kolorze 5+, wskazanie zatrzymania kier
    • 3BA - cztery piki, trzymanie kier
     
    1BA 2 2BA pas
    3 pas
    • 3 - krórtość kier, kolory młodsze
    • 3 - forsing do dogranej na kolorze 5+, brak zatrzymania kier
    • 3BA - brak starszych czwórek, trzymanie kier
     
    1BA 2 2BA 3
    pas pas
    • kontra - zatrzymanie w kolorze przeciwnika, brak starszych czwórek
    • 3BA - krótkość kier, kolory młodsze
     
    Niestety, konwencja ta wprowadza kontrę negatywną, zamiast karnej, co wymusza stosowanie trapping pasa, a więc zamianę miejscami rzeźnika z baranem (automatyczny pas drugiego obrońcy z dowolną ręką).