Wstęp.
Jest to konwencja opracowana przez amerykańskich brydżystów Boehma i Lebensolda (właśnie tak pisane przez "d" nie przez "h"), stosowana w wielu sekwencjach licytacyjnych (głównie po otwarciu standardowe bądź słabe 1BA i naturalnym, bądź sztucznym wejściu kolorem). Konwencja bazuje na wprowadzeniu sztucznej odzywki 2BA (autorelay), po której partner licytuje automat 3.
Lebensohl po wejściu naturalnym.
Według standardowego Lebensohla po odpowiedzi 3:
- pas - słaba ręka, sign-off
- 3 w kolor niższy od koloru wejścia - sign-off
- kolor przeciwnika - starsza czwórka z trzymaniem w kolorze wejścia
- 3 w kolor wyższy od koloru wejścia - inwit
- 3BA - normalene 3BA, zatrzymanie w kolorze wejścia
Rozsądniejsze jednak wydaje się używanie odmiany Lebensohla opracowane przez parę Martens-Przybora:
Przykładowe sekwencje:
1BA |
2 - naturalne |
Kontra - na mięso
2// - naturalne, nieforsujące
3 - silna ręka z karami
3 - inwit do 3BA
3/ - forsujące do dogranej - kolor 5+
2BA - Lebensohl - czwórka (czwórki) / z ręką wystarczającą na końcówkę
3BA - normalne podniesienie do 3BA bez trzymania
|
1BA |
2 - naturalne |
Kontra - na mięso
2 - naturalne, nieforsujące
3/ - inwitujące w zasadzie bez czwórki pik
3 - pytanie o trzymanie bez czterech pików
3 - naturalne, forsujące
2BA - Lebensohl - bardzo słaby na młodszym, albo 4 piki z ręką wystarczającą na końcówkę
|
Po wejściu 2 nie używa się atuomatycznej odpowiedzi 3, a 2BA staje się Staymanem.
1BA |
2 |
2BA |
- 3 - brak zatrzymania trefl
- 3/ - czwórka licytowana i zatrzymanie trefl
- 3BA - zatrzymanie trefl bez starszej czwórki
|
|
|
1BA |
2 |
2BA |
3 - automat |
  |
Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
3 - BRAK trzymania karo i jedna/dwie starsze czwórki
3 - trzymanie karo i czwórka kierów (możliwa czwórka pików)
3 - trzymanie karo i czwórka pików, bez czwórki kierów
|
1BA |
2 |
2BA |
3 - automat |
  |
Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
3 - słaba ręka z kolorem karowym
3 - czwórka pików i krótkość kier
3 - cztery piki bez zatrzymania kier
3BA - cztery piki z zatrzymaniem kier
|
1BA |
2 |
2BA |
3 - automat |
  |
Pas - słaba ręka z kolorem treflowym
3 - słaba ręka z kolorem karowym
3 - słaba ręka z kierami
3 - czwórka kiery bez trzymania pik
3BA - cztery kiery z zatrzymaniem pik
|
Lebensohl po wejściu sztucznym.
Po wejściu I broniącego sztuczną odzywką dwukolorową (brozel, landy, astro) określającej dokładnie przynajmniej 1 z kolorów dwukolorówki:
- kontra jest karna, jeśli wejście wskazuje właśnie ten kolor; w przeciwnym wypadku oznacza możliwość kontrowania przynajmniej jednego z kolorów wejścia
- wejścia kolorem na wysokości dwóch są naturalne i słabe
- wejścia kolorem na wysokości trzech są forsujące do końcówki przy braku zatrzymań w kolorach WSKAZANYCH przez wejście
- kolor wskazany przez wejście - fity 4+/4+ w kolorach nie wskazanych przez wejście, odzywka w kolor wyższy jest forsingiem do końcówki, w kolor niższy nie forsuje - ja osobiście używam opcji BLIŻSZY i DALSZY
- 3BA - do pasa, wskazanie zatrzymań
- 2BA - Lebensohl
Po automacie 3 licytujemy:
- pas - słaba ręka z 6+ treflami
- 3 w kolor niższy od koloru wejścia, nie wskazany przez to wejście - do pasa
- 3 w kolor wyższy od koloru wejścia, nie wskazany przez to wejście - forsing do końcówki, wskazanie zatrzymań
- 3 w kolor wskazany przez wejście - w zależności od ustaleń wskaznie zatrzymania, lub pytanie o nie
Przykładowo:
1BA |
2 - dwukolorówka na czerwonych (brozel)
| - kontra - karna na kara
- 2 - 4+4+ na treflach i pikach, słabe
- 2 - naturalne, słabe
- 3/ - naturalne, bez trzymań w obu kolorach czerwonych, forsuje do końcówki
- 3 - 4+4+ na treflach i pikach, silne, forsujące do końcówki
- 3BA - do pasa z zatrzymaniami w OBU czerwonych
- 2BA - Lebensohl. Po standardowej odpowiedzi 3 licytujemy
- pas - słaba ręka z treflami
- 3/ - wskazanie zatrzymania, brak trzymania w drugim z kolorów czerwonych
- 3 - silne 5+
|
Pozostałe możliwości zastosowania konwencji
Nic nie stoi na przeszkodzie w użyciu konwencji w sekwencjach:
2/ |
Pas |
Pas |
Kontra |
Pas |
2BA - Lebensohl |
Pas |
3 - automat |
2/ |
Kontra |
Pas |
2BA - Lebensohl |
Pas |
3 - automat |
|
|
1// |
2/ |
2BA - Lebensohl |
Pas |
3 - automat |
|
|
|
Również w obronie przeciwko słabym otwarciom na wysokości dwóch i wejściu 2BA możemy stosować odmianę tej konwencji:
2 |
2BA - naturalne |
pas |
- 3 - Lebensohl (sign-off na karach lub kierach, albo forsing do dogranej z 4+ kierami)
- 3/ - inwit z kolorem 5+
- 3 - krótkość pik, brak 4 kierów
- 3BA - naturalne
- 4/ - ręka jednokolorowa, aspiracje
|
I po Lebensohlu:
2 |
2BA - naturalne |
pas |
3 |
Pas |
3 - automat |
Pas |
- Pas - sign-off na karach
- 3 - sign-off na kierach
- 3 - pięć kierów
- 3BA - naturalne z czterema kierami
- 4/ - ręka dwukolorowa, aspiracje
- 4 - opóźnione zgłoszenie końcówki wskazuje na aspiracje szlemikowe
|
W "Świecie Brydża" 3/94 Włodzimierz Krysztofczyk pisze, iż Lebensohla stosuje z powodzeniem w sekwencjach:
1 |
Kontra |
2 |
- Kontra - odpowiedź
- 2 - naturalne, forsujące
- 2BA
- wywołanie na kolory młodsze
- słabe z karami
Partner licytuje do wariantu 1, a więc wybiera lepszy młodszy
- 3 - w meczu inwit, na maksy charakter nieokreślony
- 3 - pełny inwit
|
1 |
Kontra |
2 |
- Kontra - odpowiedź
- 2BA
- wywołanie na kolory młodsze
- słabe z karami, lub z kierami
Partner licytuje do wariantu 1, a więc wybiera lepszy młodszy
- 3 - w meczu inwit, na maksy charakter nieokreślony
- 3/ - pełny inwit
|
Rozwiązanie Stansby'ego - Martela
Z niektórymi typami rąk (forsing na kolorze, dwukolorówka z młodszymi) licytacja jest w standardowym Lebensohlu niewygodna. Istnieje rozwiązanie pary Lew Stansby - Chip Martel, które eliminuje te problemy; dzieje się to jednak kosztem wprowadzenia kilku wysoce nienaturalnych sekwencji licytacyjnych.
1BA |
2 (naturalne) |
Kontra - negatywna
3 - dokładnie cztery piki, krótkość kier, forsing do końcówki
2 - naturalne, nieforsujące, bardzo słabe, kolor 5+
3 - naturalne, inwitujące, kolor 5+
2BA - Lebensohl (BEZ starszej czwórki - możliwa starsza piątka)
3BA - normalne podniesienie do 3BA BEZ trzymania kier i bez starszych czwórek
|
Należy zauważyć, iż zarówno po kontrze nagatywnej, jak i po 2BA otwierający zobowiązany jest zgłosić automat 3, tak więc:
1BA |
2 |
Kontra |
pas |
3 |
pas |
- 3 - cztery piki, brak trzymania kier
- 3 - forsing do dogranej na kolorze 5+, wskazanie zatrzymania kier
- 3BA - cztery piki, trzymanie kier
|
|
1BA |
2 |
2BA |
pas |
3 |
pas |
- 3 - krórtość kier, kolory młodsze
- 3 - forsing do dogranej na kolorze 5+, brak zatrzymania kier
- 3BA - brak starszych czwórek, trzymanie kier
|
|
1BA |
2 |
2BA |
3 |
pas |
pas |
- kontra - zatrzymanie w kolorze przeciwnika, brak starszych czwórek
- 3BA - krótkość kier, kolory młodsze
|
|
Niestety, konwencja ta wprowadza kontrę negatywną, zamiast karnej, co wymusza stosowanie trapping pasa, a więc zamianę miejscami rzeźnika z baranem (automatyczny pas drugiego obrońcy z dowolną ręką).
|