Kontra negatywna

Wstęp


W 1957 roku panowie Roth i Stone zauważyli, iż w niektórych sekwencjach wygodniej jest zrezygnować z kontry karnej na rzecz tak zwanej kontry negatywnej (wtedy nazwanej Sputnik) - wskazującej na możliwość gry w nielicytowane dotychczas kolory. Wraz z czasem rozszerzył sie zakres i wysokość do której stosuje się kontrę negatywna (niektóre z par za górną granicę przyjmują 7 - aczkolwiek najrozsądniejsza wydaje się być wysokość 3/4). Obecnie używa się również kontry negatywnej po otwarciu 1BA.

Sekwencje kontr negatywnych


Twój partner Wróg numer 1 Ty
1 1 kontra - 7+ PC bez czwórki starszej i trzymania w karach
1/ 1 kontra - 7+ PC bez czwórki pików lub dobrego koloru młodszego, bez trzymania kier, po otwarciu 1 bez fitu karo
1/ 1 kontra
  • dokładnie czwórka kierów, 7+ PC (kontra Sputnik)
  • 5+ kierów, 11+ PC (z mniejszą siłą licytujemy bezpośrednie 2)
1 1 kontra
  • 4+4+ w młodszych, 7+ PC
  • 7+ PC, bez fitu kier i trzymania pik
  • 11+ PC, bez fitu kier, kolor młodszy
  • 10-12 PC z fitem kier, ręka zrównoważona
1/ 2/ kontra
  • 7+ PC, dokładnie druga czwórka starsza
  • 11+ PC, drugi starszy 5+ (z mniejszą siłą licytujemy swój kolor)
1/ 2/ kontra - 7+ PC, druga czwórka starsza, przy minimum siły piątka młodsza lub fit karowy
1 2 kontra
  • 7+ PC, przynajmniej jedna czwórka starsza, jeśli fit karo to nie minimum (ze słabą kartą 2)
  • 11+ PC, kolor starszy 5+, (z mniejszą siłą licytujemy swój kolor)
1 2 kontra
  • 7+ PC, przynajmniej 44 w młodszych, przy małej sile wymagana tolerancja gry w kiery lub nadwyżka układu w młodszych
  • 10-12 PC z fitem w składzie zrównoważonym
1 w kolor 3/ kontra
  • czwórka (czwórki) w nielicytowanym kolorze starszym
  • silna ręka bez miożliwości ukarnienia i zalicytowania 3BA, a więc wywiad bezatutowy
1/ 2/ kontra - czwórka w nielicytowanym kolorze starszym
1/ 3/ kontra - 4+4+ na młodszych

Szczegółowe sekwencje kontr negatywnych


Twój partner Wróg numer 1 Ty Wróg numer 2
1 2 kontra pas
2 - wyklucza starszą czwórkę

Twój partner Wróg numer 1 Ty Wróg numer 2
1 2 kontra pas
2 pas 2/ - piątka, a więc siła od 11 PC

Twój partner Wróg numer 1 Ty Wróg numer 2
1 2 kontra pas
2 pas 2 - piątka, a więc siła od 11 PC

Twój partner Wróg numer 1 Ty Wróg numer 2
1 2 kontra pas
2 pas
  • 2BA - oba młodsze
  • 3/ - naturalne, nieforsujące