Kontry wywoławcza i objaśniająca

Wstęp


Kontry te dawane są na otwarcie przeciwnika.
Kontrę objaśniającą stosujemy z:
  1. siłą od 19 PC ze składem zrównoważonym
  2. od 17 PC z własnym kolorem
  3. z kartą, z którą możemy przesądzć końcówkę
Kontrę wywoławczą stosujemy ze siłą 13-16 PC (po otwarciu przeciwnika posiadając 11 PC i krótkość w jego kolorze możemy oczywiście skontrować). Na kontrę powinniśmy posiadać przynajmniej po trzy karty w każdym z pozostałych kolorów. NIE KONTRUJE się wywoławczo koloru starszego nie posiadając uzupełnienia trzykartowego w drugim ze starszych kolorów; NIE DAJEMY kontry z długością w kolorze przeciwnika - patrz trapping pas.

Przykładowe licytacje


Wróg nr 1 Twój partner
1 kontra - kontra zastępuje w tym przypadku otwarcie 1 trefl. Bardzo wiele par stosuje sztuczne konwencje np: Robinson, Salisbury czy Lambda.
1 kontra - wymagane są fity przynajmniej 33 w kolorach starszych i dwa trefle
1 kontra - wymagane jest: fit przynajmniej trzykartowy w pikach i brak krótkości w kolorach młodszych
1 kontra - wymagane jest: fit przynajmniej trzykartowy w kierach i brak krótkości w kolorach młodszych

Wróg nr 1 Twój partner Wróg numer 2 Ty
1 kontra pas
  • pas - ładne pięć kierów, chęć zapisania smakowitych 1100. Silnie sugeruje wist atutowy
  • 1 - zakładamy, iż kontra jest wywoławcza - 1 jest zatem limitowane 0-7 PC i przyrzeka 4 (w wyjątkowych przypadkach 3) piki
  • 1BA - 7-9 PC, bez 4 pików, z zatrzymaniem kier, limit
  • 2/ - wskazana 4 i siła 0-9 PC
  • 2 - kolor przeciwnika, silna ręka nie nadająca się na pozostałe odzywki
  • 2 - 4+ piki, 7-10 PC, limit
  • 2BA - 10-12 PC, bez 4 pików, z zatrzymaniem kier, limit
  • 3/ - wskazana 5 i siła 9-11 PC
  • 3 - 5 pików 7-11 PC, limit

Wróg nr 1 Twój partner Wróg numer 2 Ty
1 kontra pas 1
pas
  • pas - kontra wywoławcza
  • 1BA - kontra objaśniająca - wariant 1
  • 2 - kontra objaśniająca - wariant 3
  • pozostałe na wyskokości dwóch i wyżej (w tym 2) - kontra objaśniająca - wariant 2

Wróg nr 1 Twój partner Wróg numer 2 Ty
1 kontra 1 kontra - karna
1 kontra 2/ kontra - karna
1 kontra 1 kontra - negatywna, dokładnie 4 kiery

Kontra odpowiedź


Wróg nr 1 Twój partner Wróg numer 2 Ty
1 kontra 2 kontra - odpowiedź
1 kontra 3 kontra - odpowiedź

Kontra taka wskazuje siłę i możliwość gry w przynajmniej dwa spośród pozostałych trzech kolorów - rząda od partnera zalicytowania najbliższej czwórki.