Konwencja ta została wynaleziona w latach 70.
Splinterem nazywamy zalicytowanie nowego koloru z podwójnym (zwykle) przeskokiem. Odzywka ta wskazuje krótkość w licytowanym kolorze i uzgadnia kolor partnera z fitem 4+. Splinter jest sugestią aspirachji szlemikowych (zapewnia pełny bilans do dogranej).
Przykładowo:
1 - 34/ - splinter
1 - 2
4// - splinter
1 - 2
4/ - splinter
Partner dającego splintera ma obowiązek ustosunkowania się do krótkości i tak:
- 4BA - jest pytaniem o asy
- kolor splintera wskazuje wyłączenie w licytowanym kolorze - tak więc wszystkie punkty znajdują się w pozostałych trzech kolorach
- powrót na kolor uzgodniony - krótkość trafiająca do figur
- inne - cue-bidy
Krótkość można sprzedawać też przez zachętę deskryptywną, przyjęło się jednak, iż splintera dajemy z kartą słabszą.
Warto zwrócić też uwagę na sekwencje krótkościowe po 1 karze, sekwencje krótkościowe po 1 kierze i sekwencje krótkościowe po 1 piku.
Po wejściu przeciwnika kontrą:
- rekontra - wyłączenie
- pas - niezła ręka, ale brak pełnego wyłączenia, brak koncentracji wartości. Jeśli kontra dojdzie do partnera jego rekontra oznaczać będzie renons w kolorze splintera
- cue-bid - pozytywne, zgrupowanie honorów w kolorze cue-bidu
|