Cue-bid

Cue-bid jest to zgłoszenie na wysokości trzech, czterech lub pięciu koloru, który nie jest ani wywiadem, ani en-passant, ani inną odzywką konwencyjną jest cue-bidem. Odzwywka ta wskazuje w sposób bezpośredni zatrzymanie I (as lub renons), bądź też II (król lub singiel) stopnia i jest sugestią aspiracji szlemikowych.

Pierwszy cue-bid wskazuje najbliższe z posiadanych zatrzymań. Tak więc sekwencja:
1 - 1
3 - 4
mówi o posiadaniu zatrzymania I lub II stopnia w treflach i BRAKU zatrzymania w pikach. Wynika z tego prosty wniosek - otwierający MUSI posiadać zatrzymanie pik jeśli chce prowadzić dalszą licytację szlemikową.

Jeśli partner rozpoczął licytację cue-bidami, ale nie określił granicy swojej siły odpowiadający ma OBOWIĄZEK licytować własne cue-bidy do wysokości dogranej. Przykładowo:

1 - 11-21 PC 1 - naturalne 4+
3 - splinter - dokładnie singiel kier 4 - cue-bid treflowy
4 - zatrzymanie w karach (bezpośrednio wskazane) 4 - AS - bezsensowne byłoby wskazywanie króla do singla partnera
4 - wysprzedałem się już partnerze - nie mogę już nic zgłosić bez przekraczania strefy dogranej 5 - zatrzymanie I i II stopnia w treflach
5 - zatrzymanie I i II stopnia w karach - as, król 5BA - atutowa
6 - dama pik i ekstra wartości w karach (dama, ładny pięciokart) 7 - wyliczone 13 lew

Po interwencji na cue-bid licytujemy:
  • po wejściu kolorem:
    • kolejny cue-bid - zatrzymanie w kolorze wejścia
    • pas - zachęcający bez zatrzymania w kolorze wejścia
    • kontra - zniechęcająca, bez zatrzymania w kolorze wejścia
  • po wejściu kontrą:
    • rekontra - zatrzymanie
    • cue-bid - zabezpieczenie przed podegraniem (AKD bądź krótkość)
    • pas - obawa o podgrywalność zatrzymania, partner z niepodgrywalnym zatrzymaniem licytuje następny cue-bid bądź rekontrę, z podgrywalnym zatrzymaniem powraca na kolor uzgodniony
Należy również zauważyć, iż cue-bid ma również inne znaczenia:
  • Bezpośrednie wejście kolorem przeciwnika
  • Zgłoszenie koloru przeciwnika w licytacji dwustronnej w strefie zapisu częściowego
Patrz też http://www.sys.uea.ac.uk/~ar/BRIDGE/CUE/cue.html